Voor het weergeven van de Facebook widget dient u de 'overige cookies' te accepteren via uw cookie instellingen.

8mR World Championship 2019, Cowes, UK

Geplaatst op 01-12-2019  -  Categorie: Nieuws

DE 8mR KONINGSKLASSE2019-8mr-foto-1-boeironding-landscape-sportography-tv

Afgelopen zomer werd er gestreden in Cowes om het wereld kampioenschap in de 8 Metre klasse. Falcon, het Nederlandse jacht deed hier ook aan mee. Na de afgelopen jaren net naast de titel gegrepen te hebben, was er dit jaar alles aan gelegen om de Neptune trophy dit jaar mee naar huis te nemen. Helemaal omdat de Koninklijke in 2020 gastheer is van het WK van deze klasse vanuit de Buyshaven te Enkhuizen.  Het is voor het eerst sinds 25 jaar dat deze voormalig Olympische klasse weer naar Nederland komt.

Foto: Boeironding tijdens de voorlaatste race met voor aan Carron II (SUI), Falcon (NL), en Saskia (UK).
Alle drie zijn ontwerpen van de legendarische Willam Fife. Foto – Sportography.tv

 

Falcon is de hele winter klaargemaakt met maar één doel, het winnen van het wereldkampioenschap in de 8mR klasse. De romp werd opnieuw gebreeuwd en glad geschuurd, de mast en giek opnieuw geschuurd en bijgewerkt, runners en lijnen vernieuwd. Met behulp van Bouwe Bekking werd er gekeken naar mogelijkheden tot optimalisatie van de boot en het zeilpakket. Toen de dag kwam dat ze op transport ging naar Engeland was ze in betere toestand dan nieuw. De reden? Afgelopen jaren werd het team van Falcon net afgetroefd door de Zwitserse Carron II welke met een volledig professionele crew laat zien hoe hard zo’n oude boot kan lopen.

 

2019-8mr-foto-2-panareiDe week voorafgaand aan het WK was de Panerai Classic Week, welke een goede kans bood om weer even te wennen aan de posities, de nieuwe zeilen en de juiste afstellingen te vinden. Met wind variërend van 0 - 30kts was het schakelen en het vinden van de getijden zeer belangrijk. Deze week werd door Falcon gewonnen, waardoor met vertrouwen naar  het WK uitgekeken werd.

FotoPrijzen van de Panerai Classic Week waar Falcon overtuigend eerste werd

 

Omdat vaste tacticus Bouwe Bekking helaas een wat langere transpac had door minder wind dan gedacht, kon hij er helaas niet bij zijn. Daarom nam Pieter Jan Postma de honneurs waar op grootzeil en tactiek. Dat een 8mR iets anders zeilt dan de Finn of een Marstrom 32 (foiling catamaran) bleek al snel. Het was voor hem even wennen aan de tijd die het duurt om snelheid op te bouwen en overstag te gaan, maar het goede zicht op de windshifts en het uitgebreidere spelen met het grootzeil, zorgden voor een bootspeed waarmee we al snel weer vooraan mee voeren. Helaas kreeg Falcon tien minuten in de tweede race op de eerste dag een forse aanvaring in een bakboord stuurboord situatie welke door de tegenstander verkeerd ingeschat was. Hierdoor waren enkele dekbeams gebroken, de verstaging aan een zijde was verbogen en los, het voorluik lag er helemaal af, de nieuwe zeilen waren kapot. Gelukkig lag de haven over de juiste boeg om terug te varen, waarna een inventarisatie startte van de schade en mogelijke opties voor reparaties.

 

Toen de inventarisatie klaar was, kwamen alle andere jachten terug van het water van de races. Direct kwamen diverse crews langs om te vragen wat ze konden doen om te helpen, en werden lokale lieden gebeld die konden helpen met verschillende taken. Omdat de sail loft en verstaging maker in Hamble zat, mochten we de RIB van een van de andere boten gebruiken om alle reparaties daar uit te voeren. Het was ongelooflijk hoe hecht de klasse is en wil zorgen dat alle competitie op het water is tijdens de wedstrijden. De volgende dag kwam de verstaging terug, en waren de dekbalken provisorisch gerepareerd. Bij Race 4 was Falcon terug op het water en werd met applaus ontvangen door het race committee van het Royal Yacht Squadron aangevuld met Elmar Pigeaud en de competitie. Race 4 werd gewonnen. De volgende dag stond er beduidend meer wind en hebben we rustiger gevaren omdat we niet 100% vertrouwen hadden in de boot doordat het deck bewoog en geluiden hoorden die er eerst niet waren.

 2019-8mr-foto-4-groepsfoto-cowes

Uiteindelijk leverde alle inspanningen en voorbereidingen niet de eerste plek op waar Team Falcon voor gegaan was. Maar de derde plek was gezien alles een hele mooie, ook omdat de eenheid van de klasse voelbaar was. Team Falcon heeft nu als doel de titel op thuiswater te winnen.

 

Foto: Team Falcon viert de mooiste 3e plek ooit! Het was met grote inspanning van het team en de tegenstanders in de klasse dat Falcon nog kon racen na de substantiële schade en provisorische reparaties.

 

WK 2020 VANUIT DE BUYSHAVEN

De Koninklijke is aansluitend op de Flevo Race van 16 tot 22 augustus 2020 gastheer voor het WK van deze mooie klasse. Ook Z.K.H. Koning Harald van Noorwegen, welke erelid is van de Koninklijke, zal aanwezig zijn.

Het is voor het eerst in 25 jaar dat de klasse weer een wedstrijd in Nederland houdt. U bent van harte welkom om de boten en races te komen bewonderen en bij te wonen.

Het pittoreske Enkhuizen zal de locatie zijn van dit grote zeilfestijn en alle feesten. Het terrein van de Buyshaven is de locatie wordt waar alle boten zullen liggen en waar voor- en na de races de zeilers samen zullen komen.

 

OVER DE 8MR KLASSE2019-8mr-foto-3-schepen-met-spinnacker

De boten in de 8mR klasse starten allemaal op dezelfde startlijn, ook al zijn ze gebouwd tussen 1908 en 2014. Hoewel de klasse 8mR heet, zijn de boten in deze klasse ongeveer 46ft lang en worden gezeild met 6 of 7 man. De 8mR klasse was vroeger een olympische klasse waarmee voor het laatst gestreden werd tijdens de Olympische spelen van Amsterdam in 1928. Om het racen voor iedereen interessant te houden, wordt er gestreden om verschillende trofeeën, waarbij boten die strijden om oudere trofeeën, altijd meedoen met trofeeën voor jongere boten en de overall prijs. Het is een paar keer voorgekomen dat een oudere boot de modernere boten versloeg. De klasse kenmerkt zich door de mooie boten, het felle racen en het kameraadschap op de wal. De groei van de klasse is grotendeels op naam te schrijven van John Lammerts van Bueren.

Foto: Moderne, Sira en Neptune jachten racen gezamenlijk op 1 baan. Foto - Paul Wyeth Marine Photography

 

Ook de Falcon van Jan Willem Ypma vaart onder de vlag van de Koninklijke en wordt mede bemand  door de leden Michiel Insinger en Jelle Dingemans. Falcon strijdt om de Neptune trophy waarin boten meedoen van voor 1960 welke niet gemoderniseerd zijn (geen self tailing winches, bronzen hardware, houten mast, Dacron zeilen, geen klemmen. De voormalige Moderne 8, Hollandia werd gevaren onder de vlag van de Koninklijke.

 

DIVISIES EN CUPS 8MR KLASSE

 

The Modern yachts

Alle jachten racen voor de 8-Metre World Cup. Deze trofee is eigendom van de Royal Northern & Clyde Yacht Club en werd in 1970 gedoneerd door Eugene van Voorhis van de Rochester Yacht Club. De snelste Europese boot in de overall score wint de Coppa d'Italia, gedoneerd in 1898 door Zijne Koninklijke Hoogheid Koning Umberto van Italy

The Classic Yachts

Jachten, gebouwd voor 1960 racen om de Sira Cup, welke in 1983 gedoneerd werd door Zijne Koninklijke Hoogheid Koning Olav van Noorwegen.

The Vintage Yachts

De vintage jachten zijn een sub divisie van de Classic Yachts. Zij racen voor de Neptune Trophy uit 1890, welke in 2005 gedoneerd werd door de Royal Northern & Clyde Yacht club aan de 8mR klasse. De jachten moeten voldoen aan een set extra regels die de authenticiteit en uitstraling geven van vroeger.  

The Gaff Yachts

Jachten gebouwd tussen 1907 en 1919 racen voor de First Rule Trofee, welke door de Lindauer Segler-Club van Lake Constance gedoneerd werd.