Voor het weergeven van de Facebook widget dient u de 'overige cookies' te accepteren via uw cookie instellingen.

Vraag&Aanbod

roeienbijavond

Coastal veiligheid

Voor de veiligheid op het water is o.a. communicatie en verlichting van belang. Hieronder het gebruik uitgelegd van:

  • Coxboxen C4X+
  • Portofoons
  • Verlichting C4X+
  • Veiligheidsmaatregelen najaar & winter (C1X, C2X en C4X+)

Vragen? Stuur een e-mail naar roeien.secretaris@knzrv.nl of vraag één van de roeicommissie-leden. Zie ook de algemene regels over veiligheid:

Veiligheid roeien

 

COXBOXEN C4X+

Alle coastal C4-en hebben een eigen coxbox en deze liggen in het materiaalhok van de loods, eerste deur links.

  • Coxboxen worden ALTIJD na gebruik aan de opladers gelegd.
  • LET OP: als de coxbox aan de lader ligt is deze UIT. Zo niet, dan wordt de coxbox NIET opgeladen.
  • De blauwe, gele en rode coxbox liggen aan de lader links in het materiaalhok op de plank (foto links).
  • De groene coxbox (Monaco) staat rechts op het werkblad aan de lader (foto rechts)
  1. Blauw voor HONG KONG
  2. Groen voor MONACO 
  3. Rood voor THONON-LES-BAINS
  4. Geel voor VICTORIA
coxboxen-coastal coxbox-monaco
Coxboxen HONG KONG, THONON en VICTORIA (links op de plank); uit en aan de laders Coxbox MONACO (groen) rechts op de werkbank; uit en aan de lader

PORTOFOONS

Voor de veiligheid is onderlinge communicatie op het open water van groot belang. Omdat wind en motorgeluid zelfs schreeuwen kunnen overstemmen, is het gebruik van een portofoon sterk aan te raden. Zo kunnen de coach op de RIB en de stuur met elkaar communiceren, als ook de coach naar de coastal C1X en/of C2X.

Portofoons van & voor de roeiers zijn te vinden in het materiaalhok in de loods. Onder het kopje 'Opruimen & Opladen' staan vier foto's ter verduidelijking van deze handleiding.

VOORBEREIDING

  1. Pak het juiste aantal portofoons uit het materiaalhok (1 voor op de RIB en 1 voor iedere roeiboot)
  2. Controleer of de portofoon voldoende is opgeladen:
    1. zet de portofoon 'Aan' (foto 3) en
    2. duw op de zwarte zendknop PTT (Press To Talk) aan de zijkant (foto 4).
    3. In het scherm verschijnt het aantal volt > deze moet ergens tussen de 7.5V en 8.5V zijn.
  3. Stel alle portofoons in op hetzelfde kanaal:
    1. gebruik hiervoor de 'Kanaal' knop bovenop (foto 3).
    2. Ook de zeilers gebruiken portofoons (met name in het weekend), check of het gewenste kanaal vrij is.
  4. Voor gebruik op de coastal C1X en C2X:
    1. stel het volume goed in,
    2. stop de portofoon in een waterdichte beschermhoes,
    3. bevestig de beschermhoes aan de coastal (bv aan de banden waaronder het zwemvest ligt)
    4. LET OP: realiseer je op de RIB dat de roeier niet terug zal praten gezien de portofoon in de beschermhoes zit èn zich moet concentreren op de balans.
  5. TIP voor coach en stuur: hang de portofoon om je hals met een key cord (dat kan open springen); valt de porto onverwacht uit je hand... dan blijft de porto toch aan boord. Onze portofoons zijn spatwaterdicht, onderdompelen kan funest zijn.

ZENDEN & ONTVANGEN

Over het algemeen gelden de volgende regels:

  • Alleen oproep plaatsten indien strikt noodzakelijk.
  • Alleen spreken indien het kanaal of de gespreksgroep vrij is.

NB Een portofoon heeft een bereik tot ongeveer 3 km op open water, andere watersporters kunnen jou dus wellicht ook horen. Komen er bomen, gebouwen e.a. obstakels tussen; dan zakt het bereik aanzienlijk. Bijvoorbeeld: vanaf de Noordkop is alles vóór Pampus bereikbaar en achter Pampus is onbereikbaar/onhoorbaar. Hou daar ook rekening mee bij PEN-eiland en de eilandjes de Drost, Warenar & Hooft.

  1. Eerst de zendknop PTT indrukken (foto 4), wacht een tel om de verbinding tot stand te brengen, daarna spreken. 
  2. Houd de zendknop continu ingedrukt tijdens het spreken, zonder onderbrekingen.
    1. LET OP: Ben je met meerdere boten? Maak jezelf dan eerst herkenbaar door te zeggen "Hier Dorus (RIB) voor alle roeiboten" (hierop wordt niet geantwoord) of "Hier Dorus voor Hong Kong" net als de stuur een oproep begint met "Hier Hong Kong voor Dorus". Wees dus altijd specifiek "van wie voor wie" de oproep bestemd is!
  3. Houd het gesprek kort, bondig en zakelijk. Spreek duidelijk en rustig, dicht bij de porto.
  4. Herhaal de boodschap of opdracht ter controle en ter bevestiging.
  5. Wacht met antwoorden tot diegene die de oproep plaatst, afsluit met ‘over’.
  6. Wanneer het gesprek is afgesloten, sluit af met ‘uit’ of ‘over en uit’.

codewoord

BETEKENIS

Hier... Deze oproep is afkomstig van... [naam boot] voor... [naam boot]
Over Einde van het bericht; de zender verwacht antwoord.
Uit Einde van het bericht; de zender verwacht géén antwoord
Alle stations    Mededeling voor alle portofoongebruikers. Hierop wordt niet geantwoord.
Begrepen De ontvanger heeft de instructie/opdracht of mededeling begrepen.
Correct De ontvanger bevestigt dat het gevraagde juist is.
Geef bericht Zender verzoekt om bericht van de ontvanger.
Herhaal Verzoek tot het herhalen van het laatste bericht.
Herstel Het laatste bericht was foutief. Vervolg het bericht met het laatste woord dat goed werd uitgesproken.
Sluiten Toestemming van de coach om de portofoon uit te schakelen. Einde portofoonverkeer, bv bij terugkomst roeivlot.
Test 1-2-3 Dit is een testbericht waarop niet gereageerd hoeft te worden. Indien een reactie terug wordt verwacht dan zal de oproep luiden: ‘Test 1-2-3, bevestig ontvangst’.
Wacht Mededeling dat men wacht op verdere berichtgeving of weer wordt opgeroepen.

OPRUIMEN & OPLADEN

  1. Neem alle portofoons mee naar het materialenhok
  2. Zet de portofoons 'UIT' (aan laten = leeglopen)
  3. Zet de portofoons op de juiste manier in de oplader. LET OP: de metalen delen van portofoon en lader moeten elkaar raken (foto 2)

 

portofoonlader-goed portofoon-lader-goed-en-fout portofoon-bovenkant portofoon-zijkant
(1) Alle portofoons goed in de lader (2) Opladen goed (links) &  fout (rechts) (3) Portofoon: kanaal en aan/uit/volume knop (4) Portofoon zendknop PTT

VERLICHTING C4X+

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent! Ook een goed idee indien het bewolkt & grauw is en in iedergeval verplicht na zonsondergang. De Coastal C4-en hebben allen een houder achter/aan de stuurstoel voor de NAVISAFE verlichting. Alleen de goedgekeurde NAVISAFE verlichting wordt gebruikt.

  • NAVISAFE verlichting bestaat uit een lichtbron en drie verlengstukken (foto links)
  • Opbergen in de bijbehorende zwarte opbergzak.
  • De verlichting gaat aan door aan de lichtbron te draaien
  • en gebruikt vier AA batterijen (neem reserve mee aan boord)

De NAVISAFE verlichtingen hangen meteen rechts aan haken in het materiaalhok, eerste deur links in de loods.

navisafe1 verlichting-coastal-c4 houder-verlichting-hong-kong houder-verlichting-coastal-c4 houder-verlichting-victoria
NAVISAFE onderdelen NAVISAFE rechts in het hok in de zwarte opbergzak. HONG KONG* MONACO en THONON VICTORIA**

* HONG KONG: de NAVISAFE houder is reeds gemonteerd op de boot.

** VICTORIA: de NAVISAFE houder wordt bevestigd aan de boot met een zuignapsysteem:

  1. Zorg voor een vochtige ondergrond,
  2. duw de nappen op de boot en
  3. zet vast door de hendels rechts en links naar beneden te duwen.

     

    Veiligheidsmaatregelen najaar & winter

    Ook in het najaar en gedurende de wintermaanden wordt er bij de Koninklijke volop geroeid. Dat kan, mits er aandacht is voor een aantal veiligheidsmaatregelen:

    • Deze basisregel is altijd van toepassing: u neemt geen risico’s; inzicht in uw eigen kunnen is zeer belangrijk. Voelt u zich onzeker, dan vaart u uiteraard NIET uit.

    ZONSONDERGANG

    • In de coastal C1X en C2X kan tot aan zonsondergang geroeid worden. Het boot reserveringsysteem is daarop aangepast.
    • Een coastal C4X+ vaart in de avonduren alléén uit met de juiste verlichting zoals hierboven omschreven.

    RIB BEGELEIDING

    • De coastals C1X en C2X mogen vanaf 1 oktober t/m 30 april alléén uitvaren onder begeleiding van een RIB. En draagt u een reddingvest. In het Reglement van Orde Bijlage 3 leest u meer over het gebruik van de C1X en C2X.
    • Na zonsondergang mogen de coastals C4X+ alléén uitvaren onder begeleiding van een RIB. En draagt iedereen een reddingvest.
    • Kijk voor meer informatie over RIB schipper, gebruik en veiligheid op de pagina:

    HAVENS > RIB's